onsdag 11 februari 2009

Födelsedagen min.

Igår hände det. Jag blev 28. Såhär på min ålders försommar kan jag med gott samvete kalla mig en person "i 30-års åldern", om det nu nånsin hjälpt någon. På måndagskvällen anlände min kära mor, för att kunna vara här på morgonen och gratulera mig. Fint. Hon påpekade att min toalett var antarktis, vilket jag såklart visste sen tidigare då jag suttit på den varenda morgon sen jag kom hit. Vad jag dock inte tänkt på var att det där inne finns en sjukt stor ventilationsöppning som ej går att stänga. Mamma menade att den orsakade draget i hela lägenheten och att den var anledningen till att det är jag och pingvinerna på toan om mornarna. Detta bevisades genom att jag tejpade upp en kartongbit över större delen av öppningen och att det inom några timmar skapats ett behagligt klimat i badrummet och resten av bostaden. I natt kunde jag sova utan underställ! Seger.

Födelsedagsmorgonen började med ett kort jag-må-han-leva-solo av mammi och övergick snabbt i muffinsätning och paketöppning. En behändig stavmixer (smoothies!), ett husapotek (cred Östanås Örtterapi), två pennor och Erlend Loes Gör vad du vill blev resultatet av sagda öppning. Jag mycket nöjd. Dagen spenderades på skolan med ellära och matematik, fortsatte sedan med Loppisbesök (Tjuv och Polis i klassisk tappning införskaffat!) och promenad till Katrineholms natursköna sevärdheter. Dessa är i min mening Östra skogsåsen som lämpligen promeneras. På tvären från denna ansluter Djulö Allé, en lång och vackert inramad väg som sträcker sig över (häpna!) Djulö Slätt. I slutet av åsen finns dessutom en Skogskyrkogård som jag som snabbast passerat tidigare. Ska ge den mer tid vid ett senare tillfälle. Denna låg för långt bort för att presenteras under denna promenad.

Kvällen avslutades med att två trötta födelsedagsfirare testade tjänsten OnlinePizza.se. Riktigt skojigt och skönt att beställa mat via nätet och få den levererad till dörren. Nöjet förhöjdes kraftigt av "Modifiera beställning"-funktionen, som tillät oss att lägga till och ta bort ingredienser från en bocka-i-och-ur-lista. Jag slog på stort och la till oliver till min falafeltallrik, samt bytte ut vitlöksåsen mot tomatsås. Jag hade kunnat lägga till potatismos eller vinäger till beställningen, men höll tillbaka infallet då jag ville äta det jag beställt. Men föreställ er den "anonyma" mix-möjligheten!!! Det fria valet sammanfattat i en modifierbar ingredienslista.


Klimatförändraren.



En klassiker (Nej, jag ids inte beskära eller rotera fotona, så de kommer se förjävliga ut ibland).


1 kommentar:

  1. Jag ser rubrikerna på sensationspressens löp framför mig: "Ekologiska frukostflingor orsakar klimatförändringar".

    SvaraRadera