söndag 28 februari 2010

Nu kan du välja apotek.

Rubriken på mitt inlägg är identisk med rubriken på en artikel jag just läst i Sörmlands läns landstings tidning Din Hälsa (nummer 1/2010), som dimper ner i vårt hushåll med jämna mellanrum. Jag låter artikelns ingress ställa frågan:
Hur påverkas du av det nya apotekssystemet?
Ingressen svarar direkt:
Det enkla svaret är att det väljer du själv!
Hurra! Jag väljer själv!

Men vad innebär egentligen detta enkla svar? Låt oss syna resten av artikeln. Jag har här valt att ta upp de saker som enligt artikelförfattaren förändras i och med att vi får en uppsjö nya aktörer på apotekssidan.

Till en början kommer den största skillnaden vara nya arbetskläder på personalen och nya påsar. Men
med tiden kommer utbudet av receptfria varor förändras och tjänsteutbudet kring läkemedel och hälsa att variera.
Min spontana reaktion på ordet "variera" blir i detta fall att byta ut det mot "försämras". Men vet ni vad, det gör inget, för redan i nästa mening finns lösningen, om du skulle råka vara missnöjd med just ditt apoteks utbud:

För dig som kund är det bara att välja.
Stanna hos ditt gamla apotek om det känns tryggt, men
vill du ha ökad tillgänglighet finns apotek med generösa öppettider.
Där har vi det igen, det är så enkelt! Så om du bor i Vålberg (några mil utanför Karlstad) och är missnöjd med utbudet hos Kronans Droghandel - som tar över Apoteket Myran - är det bara att ta bilen eller bussen in till Karlstad där det finns ytterligare fyra ägare på sammanlagt nio apotek. Kanske har någon av dem det utbud du söker? Det är precis så enkelt som det låter!

Eller du kanske bor i Bjurholms kommun i Västerbotten? Ingen oro, skulle Apotek Hjärtat inte ha vad du söker finns Kronans Droghandel i Vännäs, endast tre mil bort. Är du riktigt kräsen är det ynka sex mil in till Umeå, där de flesta kedjor finns representerade. Även här kan du alldeles själv välja om du vill ta bilen eller åka buss!

Okej, det låter ju bra, att det kommer finnas så många inriktningar och variationer i utbud och öppettider. Dock har de alla en sak gemensamt. Det är att
de måste ha minst en farmaceut på plats när de har öppet. Det betyder att du alltid får en trygg och säker expedition av ditt recept.
Jag sitter här och häpnar över lyxen, en hel farmaceut per apotek? Är inte det bara för bra? Och denne ska se över alla recept som expedieras? Fantastiskt, men riskerar det inte att ta lång tid? Nog är det väl okej om någon av de anställda utan utbildning behandlar vissa ärenden emellanåt? Så det går lite smidigare, menar jag.

Nu kommer jag till den första egentliga nackdelen:
Bokning av varor kommer inte att göras mellan olika kedjor.
Men det finns en lätt lösning även här:
Vet du att din medicin normalt är svår att få tag på kan du be det apotek du går till att lagerhålla varan.
Jag tycker det är fint hur de är mån om att vi ska få känna oss viktiga i processen. Här har du chansen att känna dig som en logistiker inom läkemedelsbranschen, och få (om än högst begränsat) ansvar över lagerstatusen på ditt apotek.

Apropå delaktighet kommer jag nu glida över på licensläkemedel. Det är läkemedel som enbart kan säljas mot så kallad licens.
Tidigare har det inte spelat någon roll vilket apotek som haft licensen. Alla apotek har ingått i samma kedja. I framtiden behöver du som får licensläkemedel komma överens med läkaren om vilket apotek, eller hos vilken kedja, du i normalfallet hämtar dina läkemedel.
På ett enkelt men finurligt sätt har du återigen gjorts delaktig!

Många gånger är apoteken på sjukhusen de som har flest licenser och också bästa förutsättningen till lagerhållning. Men alla kanske inte har så lätt att ta sig till ett sjukhus. Här utvecklas säkert lösningar framöver.


Detta avslutande citat skulle kunna stå okommenterat, men jag måste ändå få trycka på den underbara framtidstro och optimism som den sista meningen brinner av. Sug åt er och ta den med er in i den nya, enkla, apoteksvärlden, där DU väljer själv!

---

Undrar du vem som äger ditt apotek? Kolla här.

1 kommentar:

  1. Jag är nöjd så länge apoteket Bävern i Ljusdal och apoteket Sälen i Onsala är kvar. Det är ju ändå egentligen bara dit man vill gå.

    SvaraRadera