måndag 9 februari 2009

Mer stolpklättring.

Idag välsignades vi med soligt väder för första gången på länge här i Kattne. Mycket passande att vår enda lektion var stolpklättring. Momenten jag idag utfört är (1) nertagning av person som av någon anledning förlorat stödlinan och fallit baklänges i skorna och brutit anklarna (NEJ TACK!), (2) borttagning, utbytning och återsättning av säkringar vid transformator (görs från marken med vad som närmast kan liknas vid ett gigantiskt teleskopmetspö) och (3) sist var jag upp i 12-metersstolparna och najade fast en kabel vid en isolator som några klasskamrater tidigare satt dit (se foto längre ner).

Det sista momentet var bökigt tyckte jag, eftersom isolatorn sitter 60-70 cm utanför stolpen och jag var tvungen att luta mig ut och sedan vrida kroppen för att komma åt att naja. För att inte tala om den mentala ansträngningen att jobba med båda händerna i lutande position och således låta säkerhetslinan vara det enda som skyddar mig från att bli personen i övning (1). Det gick dock bra när jag väl kom igång att arbeta, det drog tankarna från möjliga mardrömsscenarion.

Notera att det går att klicka på fotona för att se dem i originalstorlek.

Ett foto med stolpen i sin fulla längd.


Den isolator ni ser längst till vänster var den jag najade fast kabeln på. Här är kamraterna som fäster isolatorerna jag nämnde ovan.


En nertagning enligt ovan nämnda scenario. Taget förra gången vi var ute, därav det töliga vädret.


2 kommentarer:

  1. Det är inte utan att jag börjar tro att Katrineholm måste ha Sveriges absolut bästa el-nät, så mycket underhåll som det tycks få.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr (eller som tur är) så jobbar vi på döda linjer. Det är bara 2 rader (ca 9m resp. 12 m) stolpar om 5 st som står på ett inhängnat område. Så stan har inte stor nytta av oss än. :)

    SvaraRadera