fredag 6 februari 2009

Naja kabel

Som de flesta som läser den här texten vet, har jag påbörjat en utbildning som ska ge mig färdigheterna att arbeta som Distributionselektriker. Snart har en månad gått, och första tentan närmar sig. Den kommer att vara i Ellära A, och gå av stapeln om ganska exakt en vecka. Ellära och Matematik är de två teoretiska ämnen vi hittills förkovrat oss i, och jag måste säga att det än så länge känns mest som repetition. Naturvetenskapliga programmet har uppenbarligen viss fog för sitt påstående om att vara en bred utbildning. Med matten anade jag att så kunde bli fallet, men att i princip hela Ellära A täcks av fysiken på gymnasiet hade jag ingen aning om. Missförstå mig rätt, jag tycker det är gött med en mjukstart, och ekvationer och geometri var mina favoritdelar av matten, så jag är mycket nöjd att få spendera tid med dem igen. Ohms lag sitter rotad som hade jag lärt mig den via modersmjölken, så käre Inge byggde en stabil grund där på Sundsta-Älvkullegymnasiet för drygt 10 år sedan.

Det tredje, och enda praktiska, ämnet jag studerar (agerar) just nu är dock helt nytt för mig - klättring i trästolpe. Ända sedan jag kollade in kursinnehållet på den här KY-utbildningen har jag sett fram emot de praktiska inslagen, inte minst detta. Hittills har det inte gjort mig besviken. Jag antar att alla inte känner till min svaghet för arbetskläder och kringutrustning, så jag nämner den nu innan jag kastar mig in i en utläggning av vad vi använder när vi klättrar. Den ointresserade kan hoppa över nästa stycke.

Förutom den grundläggande linjemontörsutrustningen i form av flamskyddade varselkläder från kalsong (behöver ej vara varsel) till vinterjacka, skyddskor och handskar behövs vid klättring även speciella stolpskor, hjälm samt en helsele för fästning av säkerhetslinan, verktygsbältet och nödutrustningen. Helsele är inte en nödvändighet, men den är säkrast och bäst på att fördela belastningen vid den händelse att en montör blir hängande medvetslös eller skadad. Även halvselar och bälten förekommer, men blir allt ovanligare.

Ja, hursomhelst, i onsdags hade vi vår tredje klättersession, och då kombinerade vi den med att lära oss grunderna i att naja kabel. För den som inte känner till termen kan jag berätta att det handlar om att fästa/binda upp saker (med tråd). Det var väldigt skojigt att faktiskt göra något när jag väl var uppe i stolpen, känna hur det kan komma att gå till på riktigt. Här nedanför kommer lite visuell dokumentation på min första najning i stolpe:



Stolt Eriq visar upp sin skapelse. Hahaha, det ser ut att vara typ en meter till marken (stolpen är runt 9 meter, och jag är väl således ca 6 m upp).


Aluminiumtråden ni ser virad runt isolatorn (runda porslinsgrejen) och ledaren (den grövre aluminiumtråden som leder strömmen) är mitt verk. Tanken är att stabilisera tråden, om till exempel ett träd faller mot den.

3 kommentarer:

  1. Fint med arbetskläder!
    Jag går här hemma o stryker och vårdar min postuniform i väntan på att få använda den igen.

    SvaraRadera
  2. Det gör du klokt i! Är det efter påsk det drar igång igen?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att bilden på helselen ser ut som något hämtat från en BDSM-sida.
    Vad är det för special med kalsongerna om de inte är varsel? Tycker det hade varit sjukt roligt om ni hade haft feta reflexer på illgula kalsonger.

    SvaraRadera