onsdag 25 mars 2009

Våffeldagen.

Vi inleder med en första detaljtitt på vårat kök, nämligen den fina tavla som sitter ovanför köksbordet. Införskaffad i Nykvarn Hantverksby när syster K bodde där.


Rubriken har ju redan avslöjat ämnet för kvällen, men här kommer en ledtråd för er analfabeter, som inte heller kan läsa detta. Håhåjaja. Tack förresten, Moa, för påminnelsen om denna dags existens.


Här har jag kommit igång, och det går toppenbra! Receptet jag använde, med några små modifikationer, kommer från Våfflor.se. Lägg märke till vår nya granna spis. Präriens drottning!


Nu börjar det skojiga. Som den skarpsynte observerar finns - förutom det vanliga våffeltillbehöret sylt - även en uppsjö andra spännande prylar som jag och Simon ville testa att lägga på de fina skapelserna i bildens centrum.


Jag inleder med den synbart klockrena kombon finrivna morötter och äppelmos. Ovanpå: ett uns ingefära. Den var helt okej.


Låtom oss flippa ur. Om vi börjar kl 9 så återkommer här morötterna, men denna gång i sällskap med russin och hasselnötter. Fortsätter vi medurs är nästa den förra lik. Efter det kommer en gynnare med margarin och socker. Mumma. Den fjärde är för viktväktaren - samma som föregående fast utan socker. Avslutningsvis min favorit i kategorin "nydanande": Soltorkade tomater, gröna oliver och svartpeppar, på en bädd av Hot Chili Sauce. God, men våffelsmaken blev högst marginell.


Sådär, två dubbelhjärtan och ett ensamt. Soloartisten har fått den tveksamma äran att ikläda sig Sweet Chili-sås, resultatet blev därefter. Vänstra dubbeln är äppelmos toppat med ingefära och kanel, samt att den övre delen fått sig några russin. På högra sidan ser vi en botten av morötter med Drottningsylt och Hot Chili Sauce på respektive hjärta.


Simpan presenterar här en av aftonens mer ortodoxa inslag, drottningsylt och äppelmos. Vi gillar't!


Precis på slutet kom det in en bubblare som inte var med i orignaluppsättningen skådad på fotot ovan: Jordnötssmör. Övre delen har givits en generös klick drottningsylt utöver jordnötssmöret.


Jag och jordnötsmöret. Bästa vänner. Slutligen kan jag verkligen rekommendera våffelreceptet, jag tyckte de blev jättegoda. Jag hade ingen rapsolja hemma, så jag körde enbart på mjölkfritt margarin.


2 kommentarer:

  1. Gah! Våfflor! Jag hade helt glömt!
    Vet inte vad jag tror om era experiment men tips på smet är bra. Jag har ju ganska nyligen lyckats lära mig det här med pannkakor... Vet ej om vi har något våffeljärn dock.

    Men Fy, det såg ut som en trevlig kväll. Tyvärr tveksamt om jag hinner komma på besök innan du kommer hit.

    SvaraRadera
  2. När jag läste det här inlägget fick jag en sjuk hemlängtan till Sverige och våfflor. Det fick mig även att inse att jag missat fettis-dagen.
    Direkt när jag kommer hem ska jag ta igen alla roliga saker som jag missat.
    Tyvärr går det inte att göra våfflor här då jag inte kan få tag på ingredienser utan att ruinera mig själv, inte heller har jag våffeljärn (eller en riktigt ugn för övrigt heller).

    Som Kattur sa, det såg ut att vara en trevlig kväll, även om jag är lite misstänksam när det gäller vissa av kombinationerna.

    Men du få allt ta och uppdatera lite oftare :)
    ha det bra

    Muy buy

    SvaraRadera