måndag 6 juli 2009

Buss 300!

När jag idag skulle kolla upp resvägar till Östanås från Stockholm fann jag först en sista-minuten med SJ till Karlstad. Ingen direkt märkvärdigt. När jag däremot kollar in bussar från Karlstad till Molkom på Värmlandstrafiks hemsida föreslår den inte enbart buss 400 (som är brukligt), utan även 401 och 300. Vad har hänt här? undrar jag, och tittar närmare i tidtabellen. Då visar det sig att vi numera har en busslinje som går direkt från Karlstad till Hagfors, via Östanås och Älvsbacka. Utan byte i Molkom. Utvecklingen går framåt!

För er som inte har koll på den här delen av Sverige kan jag berätta att Älvsbacka är en häftig socken norr om Karlstad, på gränsen till Hagfors kommun. Däremellan finns Molkom, ett samhälle där jag gått i skola och som även har kommunens närmaste mataffär från Älvsbacka sett. Ett beroendeförhållande som åtminstone vissa av oss Älvsbackabor betraktat med smått ogillande. Men som ni ser rör det på sig. Nu behöver vi inte längre stiga av i Molkom och byta buss, utan nu får Molkomborna kliva av buss 300, och vi kan sitta kvar (jo, jag vet, de har ju kvar två andra linjer, men ändå)!

Nästa steg: Eget postnummer. Frida, du får jobba på den. När du kommit upp dig ytterligare inom ditt företag vill jag att du lobbar för detta. Vad sägs om "660 66 Älvsbacka"?

4 kommentarer:

  1. Jo det vore nåt! Vi hade eget förut om jag minns rätt... men sen försvann det nån gång... mamma vet nog mer?

    SvaraRadera
  2. Det var minsann inte illa pinkat! Mycket ska en höra innan öronen trillar av :)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! Annars upplever jag oftast att småbyarna tappar kommunikationer och service. Ta min hemby som exempel: en busstur från byn på morgonen och två turer tillbaka till byn. Gäller endast skoldagar.

    SvaraRadera
  4. neomystic: Jo, denna linje går enbart vardagar, men jag är ändå impad över att den går i juli. Tidigare har de typ stängt ner all kommunikation under industrisemestern.

    SvaraRadera